کسب رتبه 864 دانشگاههای برتر جهان توسط دانشگاه میبد در نظام رتبهبندی RUR (Round University Ranking) در سال 2025 میلادی - دانشگاه میبد
کسب رتبه 864 دانشگاههای برتر جهان توسط دانشگاه میبد در نظام رتبهبندی RUR (Round University Ranking) در سال 2025 میلادی
پنجشنبه 15 خرداد 1404
کد خبر: 365777
تعداد بازدید : 953
به گزارش روابط عمومی دانشگاه میبد، به نقل از دکتر مهدی امامی میبدی، نماینده ویژه رئیس دانشگاه میبد در امور رنکینگهای بینالمللی و ملی، نتایج رتبهبندی بینالمللی Round University Ranking (RUR) سال 2025 میلادی، در دهم خرداد 1404 (31 می 2025)، منتشر شد و دانشگاه میبد برای اولینبار از بدو تأسیس خود، در لیست دانشگاههای برتر جهان، منتشر شده توسط نظام رتبهبندی بینالمللی RUR قرار گرفت و جایگاه 864مین دانشگاه برتر جهان را در سال 2025 میلادی کسب کرد. در نتایج سال 2025 میلادی، 1244 دانشگاه از 89 کشور جهان مورد ارزیابی و رتبهبندی قرار گرفتهاند. کشورهای آمریکا با 154 دانشگاه، روسیه با 121 دانشگاه، چین با 90 دانشگاه و انگلیس با 75 دانشگاه، بالاترین آمار دانشگاههای برتر جهان را در این نظام رتبهبندی به خود اختصاص دادهاند. 36 دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران نیز موفق به کسب رتبه در این نظام رتبهبندی بینالمللی در سال 2025 میلادی شدهاند که دانشگاه میبد، یکی از آنها و تنها دانشگاه استان یزدِ موفق به کسب جایگاه در این نظام رتبهبندی است. دانشگاه میبد، برای اوّلین بار، در سال 2025 میلادی، با کسب جایگاه 864 دانشگاههای برتر جهان و کسب جایگاه 27 برترین دانشگاههای کشور، در لیست برترین دانشگاههای جهان در نظام رتبهبندی بینالمللی RUR قرار گرفت.
10 دانشگاه برتر جهان، در رتبهبندی سال 2025 میلادی RUR مطابق جدول زیر هستند. در بین 10 دانشگاه برتر جهان، 7 دانشگاه از ایالات متحده آمریکا، 2 دانشگاه از کشور انگلستان و 1 دانشگاه از کشور چین حضور دارند:
در این نظام رتبهبندی، 36 دانشگاه از ایران عزیزمان موفق کسب جایگاه و رتبه بینالمللی شدهاند که رتبه ملی و بینالمللی آنها به صورت جدول زیر است:
نظام رتبهبندی بینالمللی RUR براساس 4 شاخص اصلی دانشگاههای برتر جهان را رتبهبندی و معرفی میکند. جایگاه دانشگاه میبد در هر یک از این 4 شاخص اصلی و نیز در مجموع، در جدول زیر آمده است. مشخص است که براساس نظام رتبهبندی بینالمللی RUR، بهترین عملکرد دانشگاه میبد در سال 2025 میلادی، مربوط به حوزه «پژوهش» با کسب رتبه 606 در سطح جهان و رتبه 19 کشور است که نتیجه حضور و جذب اعضای هیئت علمی نخبه و پژوهشگران برجسته در این دانشگاه در سالهای اخیر است. در شاخص «توسعه بینالمللی» نیز با توجه به اینکه از ابتدای مهرماه 1404، جذب دانشگاه بینالمللی در دانشگاه میبد بصورت رسمی و به استناد مجوز کسب شده از سازمان امور دانشجویان کشور، آغاز خواهد شد، این امید وجود دارد که در سالهای آتی، رتبه دانشگاه در این شاخص و نیز در مجموع، ارتقاء یابد.
هر یک از 4 شاخص اصلی این نظام رتبهبندی، دارای چندین زیرشاخص است. نکته قابل توجه دیگر، کسب رتبه 476 جهان در زیرشاخص «مقالات بینالمللی مشترک» از شاخص اصلی توسعه بینالمللی توسط دانشگاه میبد است که نشاندهنده عملکرد بسیار موفق دانشگاه میبد در حوزه انتشار مقالات معتبر با همکاری محققان و پژوهشگران سایر کشورهای جهان است. در یکسال اخیر، تفاهمنامه همکاریهای علمی بینالمللی دانشگاه میبد با دانشگاه پاول اسلواکی در اروپا و تفاهمنامه همکاریهای علمی بینالمللی دانشگاه میبد با دانشگاه هانگژودیانزی چین در آسیا به امضای دکتر عبّاس نیکنژاد، رئیس دانشگاه میبد و رؤسای این دو دانشگاه معتبر واقع در اروپا و شرق آسیا رسیده است.
کسب رتبه 659 جهان در زیرشاخص «سرانه درآمد مالی پژوهشی به ازای هر عضو هیئت علمی آموزشی و پژوهشی» از شاخص اصلی پایداری مالی و بودجهای توسط دانشگاه میبد در سال 2025 نیز افتخار دیگری برای این دانشگاه است که نتیجه، عملکرد مثبت حوزه پژوهش دانشگاه میبد در افزایش تعداد قراردادها و مجموع مبلغ این قراردادها از محل انجام طرحهای پژوهشی متعدّد با صنایع مختلف و سازمانها و نهادهای داخل و خارج از کشور است. در سه سال اخیر، تعداد قراردادهای طرحپژوهشی دانشگاه میبد با صنایع مختلف، افزایش چشمگیرِ حدود 10برابری نسبت به آمار مشابه قبل از سالهای 1400 داشته است. در سال 1404 نیز «اوّلین قرارداد طرح پژوهشی بینالمللی» دانشگاه میبد با یکی از دانشگاههای اروپا به امضای رئیس دانشگاه میبد و رئیس دانشگاه اروپایی طرف دوم این قرارداد رسید که مجری این طرح، «دکتر هادی زارع زردینی»، عضو هیئت علمی جدیدالاستخدام دانشگاه میبد است.
برای مشاهده نتایج کامل رتبهبندی RUR در سال 2025 میلادی، به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://roundranking.com/ranking/index.html
نظام رتبه بندی RUR یک نظام رتبهبندی دانشگاهی جهانی (بینالمللی) است که بیش از 1200 دانشگاه برتر از 89 کشور در سراسر جهان را به مدت 16 سال (2010-2025) مقایسه نموده است. همه دانشگاهها با 20 زیرشاخص ارزیابی میشوند که در 4 شاخص اصلی آموزشی، پژوهشی، تنوع بینالمللی و پایداری مالی توزیع شدهاند. چنین پوشش گستردهای، چه از نظر جغرافیایی و چه زمانی، رتبهبندی RUR را به ابزاری منحصر به فرد برای انتخاب دانشگاهها برای تحصیل و کار و نیز، برای مقایسه عملکرد مؤسسات آموزش عالی در مقیاس جهانی، تبدیل کرده است.
در این نظام، انواع اصلی اطلاعات برای ایجاد رتبهبندی عبارتند از:
1. دادههای کتابسنجی، که براساس اطلاعات به دست آمده از پایگاههای استنادی مانند The Lens، Web of Science Core Collection، Scopus، Google Scholar و غیره است. به عنوان یک قاعده، اصطلاح «کتابسنجی» به معنای تعداد انتشارات در مجلات علمی، تعداد استنادات برای این انتشارات و همه مشتقات آن شاخصها است. دادههای کتابسنجی، به نوعی از دادهها اشاره دارد که بیشترین استفاده را در رتبهبندی دانشگاهها دارند.
2. آمار، که شامل اطلاعات ارائه شده توسط دانشگاهها، یعنی شاخصهای کارکنان (تعداد هیئت علمی، پژوهشگران و غیره)، دادههای جمعیت دانشجویی (تعداد کل دانشجویان، تعداد مدارک مختلف اعطایی و غیره)، دادههای مالی (کل بودجه، بودجه تحقیق و توسعه و غیره) است.
3. دادههای شهرت، که از نظرسنجیهای شهرت ویژه انجام شده، جمعآوری میشود و نشان میدهد پاسخ دهندگان کدام دانشگاه را انتخاب میکنند و کدام دانشگاهها را از نظر کیفیت تدریس، تحقیق و غیره بهترین میدانند.
در این نظام رتبهبندی، حوزه «آموزش» و «پژوهش» به عنوان فعالیتهای اصلی و «تنوع بینالمللی» و «پایداری مالی» به عنوان فعالیتهای کمکی مورد ارزیابی و تحلیل قرار میگیرند. بر اساس در دسترس بودن پایگاه اطلاعاتی نمایههای سازمانی، برای هر یک از 4 شاخص اصلی، 5 زیرشاخص انتخاب شده است. در این نظام رتبهبندی، وزن هر یک از 5زیرشاخص موجود ذیل شاخص اصلی مربوطه، مساوی در نظر گرفته شده است. به همین دلیل، از عبارت "Round"، در عنوان این نظام رتبهبندی، استفاده شده است. هر یک از دو شاخص اصلی «توسعه و تنوع بینالمللی» و «پایداری مالی و بودجهای» 10 درصد وزن کل را به خود اختصاص دادند. وزن هر یک زیرشاخصهای این 2شاخص اصلی، یکسان و برابر با 2 درصد است، زیرا 5 زیرشاخص، ذیل هر یک از این دو شاخص اصلی وجود دارد. بنابراین 20 درصد وزنی بین این دو شاخص اصلی توزیع شده است. مابقی 80 درصد وزنی، به دو شاخص اصلی «آموزش» و «پژوهش» اختصاص یافته است. این نظام رتبهبندی، «آموزش» و «پژوهش» را دو مأموریت اصلی هر دانشگاه میداند. بنابراین، %80 وزن باقیمانده، به طور مساوی بین این دو شاخص اصلی تقسیم شده است: %40 برای هر یک از دو شاخص اصلی آموزش و پژوهش که سهم هر یک از 5زیرشاخص تعریف شده برای هر یک از این دو شاخص اصلی، %8 وزنی است.
شاخصها، زیرشاخصها و درصد وزنی هریک از آنها در نظام رتبهبندی RUR مطابق جدول زیر است:
برچسب